Page content

Creativiteit, hoe ga je om met situaties?

article content

Creativiteit, hoe ga je om met situaties?

Vandaag hoorde ik een radio programma op BNR ( Business News Radio).

Het ging over creativiteit en hoe je daarmee omgaat.

  1. Creativiteit is dodelijk als je teveel met elkaar aan het praten bent.
  2. Brainstormen is samen wel leuk, maar in je eentje brainstormen, als is het maar 10 minuten, geeft meer resultaat.
  3. Daarna is het wel weer goed om de koppen weer bij elkaar te steken en het over je ideeën te hebben.
  4. Verschillen tussen mannen en vrouwen zijn er niet.
  5. Een samengesteld etnisch team geeft een hoger afbreuk risico, maar als het wel goed zijn er betere resultaten te boeken.”

Ik moest gelijk denken aan het werk dat ik een aantal dagen in loondienst doe. Een overheidsinstelling waarin vergaderen op thema’s tot bijna een kunstvorm is verheven. Het ergste is nog vergaderen over onderwerpen die een jaar geleden al behandeld  zijn en nog geen centimeter zijn opgeschoten. Time Killers waar jij als schakelstuk van de onderneming niks aan kan doen. Creativiteit is dus dodelijk in vergaderculturen, aangezien je op de routine zit, er zit geen beweging in die leidt naar andere resultaten.

Tijd om wat anders te gaan doen, denk je dan, toch?

Een aantal mensen bij de overheid krijgen natuurlijk best wel een ontevreden gevoel en dromen dan over eigen zaken of nieuwe frisse flitsende werkgevers, maar de meeste mensen blijven bij deze dromen steken om vervolgens loyaal de vergadercultuur weer in te gaan, zonder overigens zich te verzetten, de angst regeert voornamelijk. Een eeuwigdurend scenario dat oogluikend wordt toegestaan, omdat het nu eenmaal zo werkt! Je dient je maar aan te passen.

Creativiteit, hoe gaan daar ondernemers mee om?

Ondernemers kunnen dat absoluut niet permitteren. Brainstormen over een thema is eenmalig om vervolgens doelstellingen te formuleren met een bijhorend actieplan om vervolgens binnen een vastgesteld termijn, resultaten af te vinken. De meeste acties zullen trouwens niet de resultaten opleveren die men verwacht zou hebben. De meeste ideeën en plannen belanden vaak in de prullenbak. De kracht van de ondernemer is dan ook om zo snel mogelijk weer andere ideeën op te doen en weer van achter naar voren te beginnen, zonder negatief gevoel, of dat hij ergens over afgerekend gaat worden. Bij de overheid ondenkbaar, is mijn ervaring.

Ik geloof meer in de kracht van het ondernemen om op termijn gelukkiger te zijn, eerlijk gezegd. Ik weet dat mensen in kwaliteit verschillen. Mensen die angstig zijn en op zekerheid zijn belust kiezen nu eenmaal meer voor de overheid en mensen die wat meer willen ondernemen en  meer risico op de koop toe nemen kiezen voor het bedrijfsleven. Met welke mensen wil je omgaan?

A-players (persoonlijk effectieve mensen en/of  leiders) kiezen nu eenmaal meer voor het bedrijfsleven of eigen onderneming dan B-players (loyale werknemers) of C-players (mensen die er voor de hypotheek zitten en de boel verder ophouden) voor de overheid.

Een politiek gevoel hoeven maar enkelen bij de overheid te ontwikkelen. Voor de rest is het gewoon diensten verlenen en resultaten boeken, net zoals het bedrijfsleven. Helaas met de mensen die zich vaak meer slachtoffer voelen en spelen om niet te verliezen, versus de mensen die het spel willen winnen!

Overheid versus bedrijfsleven met betrekking tot creativiteit.

Waarom  bovenstaand stukje: de overheid versus het bedrijfsleven?

Wanneer jij met heel veel mensen omgaat die C-players zijn, dus negatief ingestelde mensen, mensen die eigenlijk altijd zitten te zeuren en altijd problemen zien, en jij bent zelf een A-player, dan zullen die mensen er uiteindelijk voor zorgen dat jij een B-player wordt, waardoor je dus veel minder dingen gedaan krijgt. Waardoor je veel minder succes zult creëren. Succes is niet alleen geld verdienen, maar iets waar jij van warm gaat worden. Dat kan ook gewoon een betere wereld achter je laten.

Dus het is heel erg belangrijk om alleen maar met A-players om te gaan, en misschien met B-players, maar voornamelijk A-players, zodat jij altijd lekker in je vel zit, want het is heel erg belangrijk om lekker in je vel te zitten wanneer jij meer tijd over wilt hebben of meer gedaan wilt krijgen in een bepaalde tijd. Dus omring je altijd met A-players, aangezien je eigen creativiteit te goede komt.

Ik denk dat trouwens dat de meeste mensen in bovenstaand verhaal, waaronder ik, deze twee instellingen wel in ons hebben. Zelf ben ik een grote voorstander van doelen stellen en er ook alles aan doen om deze te halen. Waarom? Omdat het mij een vrij, creatief en blij gevoel geeft. Bovendien heb je met deze instelling zelf resultaten in de hand in plaats volger te zijn bij een grote logge instelling.

Maar ik herken ook de stem in mij. Waarom zal ik al die moeite doen? Je bent toch maar een schakel in het grote geheel. Je hebt het toch lekker zo. Wees eens toch tevreden? Dat salaris is best wel lekker voor wat ik in werkelijkheid doe. Pensioen is toch best wel okay en als ik ziek ben wordt ik nog betaald ook.

Ik denk dat veel mensen hier wel iets in herkennen. Toch zou je een keuze moeten maken. Hoe ga je het spel nu spelen? Wat zou jij vaker anders willen doen om meer het heft in handen te hebben? Anders doen, is anders leven, is andere resultaten boeken, al loop je het risico om fouten te maken. Niemand kan het toch eigenlijk schelen!! Waarom is creativiteit daarbij zo belangrijk? Als je resultaten wilt boeken, zul je een vermogen moeten ontwikkele om iets nieuws te scheppen, dat is creativiteit.

Coaching kan je daarin ondersteunen, omdat alles  in je eentje doen niet echt werkt. Misschien wel op korte termijn op wilskracht, maar uiteindelijk wil je op langer termijn echte resultaten zien. Je omgeving moet veranderen, door bijvoorbeeld een coach aan je netwerk toe te voegen. Omgeving is tenslotte sterker dan wilskracht.

Ik heb mijn hele leven anders willen functioneren, daardoor ben ik rijker, creatiever en blijer geworden. Het nadeel zou kunnen zijn dat je nergens echt ingedeeld kan worden en dat je het gevoel hebt dat niemand jou begrijpt. Nou en, denk ik nu!Hoe denk jij erover? Ben jij het mij eens of juist niet?  Laat het gewoon weten en ga lekker posten.

Groeten,

Leo

Comment Section

6 reacties op “Creativiteit, hoe ga je om met situaties?


Door Maggy op 28 februari 2011

Beste Leo,

Wat ik mezelf afvraag nadat ik bovenstaand verhaal van jou heb gelezen is waarom je eigenlijk nog steeds bij de overheid werkt?


Door Leo op 7 maart 2011

Hoi Maggy,

Dank voor je reactie. Je vraag was, waarom ik nog voor de overheid werk? Goede vraag, overigens.
Ik werk nog een aantal dagen voor mijn basisinkomen. Mijn plan is dat ik steeds meer zelfstandig coachingsopdrachten ga vervullen. Helemaal weggaan bij de overheid is dus niet uitgesloten, maar nog onvermijdelijk. Bij de overheid werken is overigens geen straf hoor!. Je werkt tenslotte voor het algemeen belang en in mijn werk kan ik veel mensen ondersteunen die werk zoeken.


Door Maggy op 7 maart 2011

Beste Leo,

Volgens mij heb ik nog geen antwoord op mijn vraag waarom je nog voor de overheid werkt?

Maggy


Door Maggy op 7 maart 2011

Ja dat is waar. Bedankt voor je reactie.

Maggy


Door Michiel op 11 maart 2011

Leo,

Ik herken veel in alles wat je zegt.

Mijn vraag aan jou is echter…. op jouw site lees ik vooral veel DROMEN. Waarin kan ik bij jou de andere 2 D’s herkennen… het DURVEN en het daadwerkelijk DOEN?

Graag concrete voorbeelden.

Succes!


Door Leo op 12 maart 2011

Hoi Michiel,

Dank voor je feedback met betrekking tot de twee D’s: DURVEN en DOEN.
Deze twee woorden zijn heel belangrijk, maar maar zonder eerst te dromen zijn deze twee kwaliteiten stuurloos.
Bij dromen gaat het om het overwegen van een verandering en zelfs een beetje een voorbereiding op wat zal komen.
DROMEN is voor mij niet vaag dagdromen, hoewel het vaak daarmee begin. Dromen is vooral concreet visualiseren wat je werkelijk wilt.
Om echt te veranderen moet je Dromen op gaan schrijven en deze visualisaties ook meetbaar maken. Mensen die meetbare doelen op schrijven zullen 11 keer kans maken dromen te realiseren dan mensen die in een vaag voornemen blijven hangen.
Genoeg hierover. Ik zal in mijn volgende blogpost wat meer vertellen hoe ik concreet stappen ondernam om mijn doelstellingen te behalen. Dus durven en doen zullen dan wat meer de aandacht krijgen.

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gratis gesprek
Advies stappenplan
Ik heb ook een hekel aan spam
Leo van Veenendaal
Ik heb een coachpraktijk in Utrecht. Mijn missie is: abstracte ideeën om te zetten in concrete stappen naar een andere baan, onderneming of talentontwikkeling in je huidige bedrijf. Denken over je eigen situatie is niet genoeg, aangezien je makkelijk in oude patronen blijft verkeren. In mijn praktijk is het maken van opdrachten, dus doen, een noodzaak om successen te behalen. Alleen opdrachten die net buiten je comfortzone liggen, werken! Om tot actie over te gaan, is eerst inzicht nodig om daarna keuzes te maken die houtsnijden. Vervolgens zijn acties nodig om die keuzes te verankeren. Het eerste gesprek is bedoeld voor een kennismaking en intakegesprek.